Matapelajaran : Pendidikan Jasmani
Kelas : 2 Maju
Tema / Tajuk : Membaling dan menangkap bola
Masa : 8.30 pagi
Standard Pembelajaran :
1. Membaling dan menangkap bola pada satu jarak 2. Menyatakan perkaitan antara aplikasi daya dengan pergerakan objek 3. Melakukan aktiviti secara berpasangan dan berkumpulan dengan seronok
Objektif Pembelajaran
Berkebolehan membaling dan menangkap bola pada satu jarak dengan lakuan yang betul |
Aktiviti
1. Memanaskan badan
2. Membaling dan menangkap bola
3. Permainan kecil
4. Menyejukkan badan
BBM skitel, bola kecil, gelung plastik
Huraian Aktiviti Dalam P&P
Set Induksi
Memanaskan badan 1. Main sep-sep Seorang sebagai pengejar. Pengejar akan cuba menyentuh murid untuk membekukan
pergerakan mereka. Murid yang disentuh hendaklah mencangkung. Murid yang disentuh
tidak boleh bergerak selagi rakan tidak mencuit bahunya. Kemudian tukar peranan. 2. Aktivit Regangan
1. Tarik nafas 2. Bermula dari kepala hingga ke kaki
Perkembangan
Aktiviti 1 Membaling dan menangkap bola
1. Murid berdiri bertiga. Murid A dan B pada satu jarak. Murid C berada di tengah dan memegang gelung rotan.
2. Murid A membaling bola kepada murid B melepasi gelung.
3. Murid B membaling semula kepada murid A
4. Ulang beberapa kali
5. Tukar peranan
Aktiviti 2 Membaling dan menangkap bola segitiga
1. Murid dalam kumpulan 6 orang
2. Berdiri dalam bentuk segitiga. Setiap penjuru ditandakan skitel
3. Setiap skitel ada 2 orang murid. Murid di skitel A membaling bola ke murid di skitel B dan terus bergerak ke skitel B
4. Murid di skitel B membaling kepada murid di skitel C
5. Murid di skitel C bergerak ke skitel A selepas balingan
6. Aktiviti yang sama diteruskan oleh murid lain sehingga tamat aktiviti dan ulang beberapa kali.
Kemuncak
Permainan kecil Bola Kapten Bersyarat
1. Bermain bola kapten bersyarat dengan menggunakan kemahiran membaling dan menangkap bola
2. 2 orang sebagai penjaga gol bagi setiap kumpulan berada dalam gelung plastik
3. Kumpulan yang berjaya menangkap bola paling banyak di kira pemenang.
Penutup
Menyejukkan badan
|
|